REPORT Z PÁTÉHO PODNIKU ZÁVODŮ DIVÁCKÁ 13°
Předposledním vrchařským kláním letošní sezony se stal v rámci seriálu Maverick Rescue Euro Cup závod v jihomoravských Divákách. Ten se konal v polovině září za téměř podzimního počasí, kdy nechyběla chladná rána a padající déšťové kapky z nebes. Ani to však jezdce neodradilo a tak se při slušné účasti sedumdesáti startujících rozjeli pro jedny z posledních bodů do celkového hodnocení. Na trati dlouhé 2600m s převýšením 102m a třinácti zatáčkami, jak napovídá i název "Divácká 13°'' nebylo po celý víkend nouze o napětí a dechberoucí momenty. O tom však ale později, pojďme nyní nahlédnout do pořadí jednotlivých tříd.
Mezi historickými vozy ve třídě HA1-1300 byla silná konkurence devítí startujících, mezi kterými vyšli nejlépe následující: V sobotním závodě obsadil třetí místo Ján Mesároš se Škodou 120S, který však v neděli na suché trati nestačil tempu Petra Strnada se Škodou 130 RS a musel mu tak třetí příčku přenechat a spokojit se s místem čtvrtým. Druhý dojel po oba dny Milan Zelený se Škodou 130 LR/A a vítězem se suverénně stal Roman Dokoupil se Škodou 130RS.
Mezi silnějšími dvoulitry si dojel pro třetí příčku Stanislav Perdoch s vozem Honda CRX. Druhý skončil po oba závodní dny rakouský jezdec Mario Kremener s VW Golf a vítězství si z Diváků odvezl Jaroslav Mikeš se Škodou 130RS.
Ve třídě nad dva litry jezdil pouze Svatopluk Filgas s Fordem Sierra XR 4x4, který si tak vysloužil vítězství.
V kategorii HA2 si ze dvou startujících vedl lépe Jaroslav Surówka s Formulí Mondial MTX 1-06, který dokončikl oba závodní dny před Ondřejem Chytilem se Škodou MTX 1-01.
Přesuneme-li se tradičně mezi soudobé automobily s mírnými úpravami, dostáváme se do kategorie S1. V nejnižší objemové třídě do 1600 ccm bojovali v sobotu jen tři jezdci. Bronzový skončil Ladislav Ázsóth s Citroenem Saxo. Druhý dojel Martin Jemelka s Hondou CRX a vítězem se snad již tradičně stal Martin Zimák zavodící se spolehlivou francouzskou technikou pod názvem Citroen Saxo VTS. V neděli do této třídy přibyl ještě Jakub Sytař, který však závod nedokončil kvůli havárii.
Velmi napínavá byla třída S1-2000, kde na třetím místě skončil Martin Šabík s Fordem Focus. Pouhých šest desetin v součtu časů skončil v sobotu před Martinem Vilém Kašpar se Škodou Fabií RS. V neděli se mu povedlo náskok ještě zvětšit a upevnil si tak druhou pozici rozdílem 1,2 vteřiny. Vítězem po oba závodní dny se stal s velkým náskokem Jaroslav Winter s Hondou Civic Type-R.
Kategorie S1+2000 hostila souboje japonských čtyřkolek a pilotů za jejich volantem. Jak to dopadlo? V sobotu i v neděli dojel na třetím místě Vlastimil Čepička s nejnovější evolucí Mitsubishi Lancer, tedy EVO X. V sobotu obsadil druhé místo Bohuslav Vaněk s EVO IX a vítězem se stal Ivo Holán se Subaru Impreza Sti. V neděli však dokázal Bohuslav Vaněk výrazně zrychlit a přeskočil tak Ivo Holána, který se musel spokojit se druhým místem a přenechal nejvyšší stupínek zmíněnému Bohuslavu Vaňkovi.
Mezi závodními vozy v kategorii E1-1150 startoval pouze Stanislav Firtl, který však v sobotu na mokré trati havaroval a dále nepokračoval. Nejslabší třída "éjedniček" tak zůstala neobsazená.
Za to mezi jezdci v kategorii E1-1400 bylo hodně na těsno. Pořadí se měnilo jízdu od jízdy a dopadlo následovně: V sobotu obsadil třetí místo Jiří Filipín s krásným Suzuki Swift GTi. Druhý skončil Dušan Maleňák se Škodou 130 LR/H, který však v nedělním závodě na suché trati nedokázal svou pozici udržet a vyměnil si tak umístění s Jiřím Filipínem. Vítězem se stal v sobotu Tomáš Stejskal se Škodou Felicia RRC. V neděli však nestartoval a navíc nastoupil do závodu Martin Pleva se Škodou 120S, který si z nedělního závodu odvezl vítězství.
Silně obsazenou třídou byla také E1-2000, kde se na třetím místě umístil po oba závodní dny brněnský jezdec Bohumil Pfeiffer s vozem Škoda Octavia. Před ním si dojel pro body za druhé místo Václav Fibich, který tradičně pilotoval vůz Opel Corsa. Vítězem se stal Jaroslav Čermák, který sice nezavítá na závody Maverick Rescue Euro Cup často, přesto však je jeho hodně upravená Octavia JAD 2000 zajímavým zpestřením.
Nejsilnější vozy kategorie E1 mezi sebou bojovaly ve třídě E1+2000, kde na třetím místě dojel Michal Kretz se Škodou Fabií poháněnou přeplňovaným čtyřválcovým agregátem. Druhý skončil Dušan Doseděl se Subaru Impreza WRX Sti, který nestačil rychlému tempu rakouského závodníka Lenze Bernharda s BMW M3 E36, jenž se stal vítězem obou závodních dnů. Ambice na slušné umístění měla jistě i Nela Grundová s Mitsubishi Lancer EVO IV, která bohužel v sobotu na usychající trati havarovala a závod tak nedokončila. Do nedělních jízd však stihli její mechanici auto zprovoznit a Nela se tak mohla opět zúčastnit bojů o nejvyšší příčky a skončila na čtvrté pozici.
V kategorii S2 startoval pouze jeden vůz, na kterém se střídali dva jezdci. Tím vozem bylo KTM X-Bow a pilotovali jej Pati Bednarkowa a Johnny Zweimueller, který se musel spokojit s druhou příčkou.
Dostáváme se k pomyslnému vrcholu jednotlivých tříd, kterým jsou formulové vozy. V kategorii E2/C-1600 dojel na třetím místě Lukáš Váchal s formulí Kart Yamaha 1000, který byl o zhruba dvě vteřiny pomalejší než jeho bratr Ondřej, který skončil druhý. Lukáš navíc v neděli ráno havaroval a poškodil formuli natolik, že už nemohli dále startovat. Vítězství si z Divácké 13 odvezl Aleš Mlejnek s formulí Gloria C8F.
V silnější třídě dvoulitrových formulí byl pouze jeden startující a to Jaroslav Buchar s formulí Van Diemen.
Mezi nejrychlejšími formulemi, tedy těmi s obsahem motoru nad dva litry dojeli do cíle pouze dva závodníci. Tím pomalejším byl Josef Hlavinka s formulí Lotus a tím rychlejším byl v rámci seriálu Maverick Recue Euro Cup velmi známý Ferdinand Madrian z rakouska, který se stal vítězem obou závodních dnů.
A jak dopadlo absolutní pořadí bez rozdílu tříd a skupin? Dost výrazně se zde projevil rozdíl počasí mezi sobotním a nedělním závodem, kdy v sobotu se i závodní jízdy jely na víceméně mokré trati, kdežto v neděli už bylo úplně sucho. Desáté místo obsadil v sobotu Ivo Holán se Subaru, který si v neděli o jednu příčku pohoršil a na jeho místo spadnul ze sobotního sedmého místa Václav Fibich s Opelem Corsa. Devátý skončil v sobotu Lukáš Váchal, který jak jsme zmínili, v neděli havaroval a jeho místo tedy obsadil Pavel Kotek s BMW M3. Osmý skončil v sobotu Bohumil Pfeiffer, který exceloval na mokré trati. V neděli se však před něj dostaly silnější vozy a jeho osmou příčku obsadil Bohuslav Vaněk s Mitsubishi Lancer EVO IX. Sedmé místo obsadil v nedělním závodě Bernhard Lenz, který si tak oproti sobotě také pohoršil a propadl se z místa pátého. Sobotní šestou příčku obsadil Ondřej Váchal, který se však v neděli kvůli havárii jeho bratra ani nesvezl, protože se střídají na jednom voze. Jeho místo tak obsadil Radek Kolbábek s Fordem Sierra 4000, který si proti sobotnímu závodu také pohoršil a propadl se z místa čtvrtého. Dostal se před něj totiž např. Jaroslav Surówka s Formulí Mondial MTX 1-06, který skončil pátý. Nedělní čtvrtou příčku obsadil Jaroslav Čermák se Škodou Octavií JAD 2000, který při sobotním závodě skončil dokonce absolutně třetí. Stal se tak po oba dny nejrychlejším plechovým autem vůbec, protože na nedělní čtvrté místo jej odsunul Josef Hlavinka s Formulí Lotus, pro kterého je absolutní třetí místo nejlepším výsledkem letošní sezony. Pořadí se měnilo i na nejvyšších dvou příčkách, kde si to mezi sebou rozdávali Aleš Mlejnek, který se stal vítězem v sobotu a Ferdinand Madrian, který dokázal výhrát v neděli.
Celkově byl víkend v Divákách mezi jezdci hodnocen jako velice podařený, až na tu propršenou sobotu, která však některým jezdcům také vyhovovala. Organizačně se vše zvládlo na výbornou a i přes několik havárií nedošlo k nějakému závratnému protažení časového harmonogramu. Divácká 13° roku 2013, která začala v pátek 13. je definitivně za námi a tak nezbývá než se těšit na nadcházející ročník 2014.