REPORT ZE TŘETÍHO PODNIKU ZÁVODU VE ŠTERNBERKU I.ŠTERNBERSKÝ VRCH
Začátek letošních prázdnin odstartoval I. Šternberský vrch, jakožto třetí podnik seriálu Maverick Rescue Euro Cup 2013. Závodit na části evropské trati přijelo téměř 80 jezdců mezi kterými rozhodně nechyběli ti, kteří by se ani na samotném ME neztratili. Není tedy tajemstvím ani překvapením, že mnozí z jezdců zde také na letošním Mistrovství Evropy startovali a vedli si velmi úspěšně.
Nebudeme však předbíhat a podíváme se nejdříve na jezdce v historických třídách. V té nejslabší, tedy HA1-1300 byly souboje velmi vyrovnané. Přesto však zůstalo pořadí po oba závodní dny stejné a to následující: bronzovou příčku obsadil Ondřej Chytil se Škodou 130 L, který si své maximum zajel v nedělní druhé závodní jízdě a jehož čas dosahoval 1:44:73. Na druhém místě se umístil Milan Zelený se Škodou 130LR/A, který však nestačil na suverénního vítěze Petra Strnada závodícího taktéž se Škodou, jen s modelem 130RS.
V silnější dvoulitrové třídě už byly rozdíly mezi jednotlivými jezdci a jejich vozy větší, pořadí tedy dopadlo tak, že třetí místo si ze sobotního závodu odvezl Martin Chytil se Škodou 120S. Ten se však v neděli posunul ještě o stupínek výše, stejně jako druhý Stanislav Perdoch, který nestačil sobotnímu tempu Lukáše Tomečka s VW Golf MK1. Ten však v neděli nestartoval a došlo proto k již zmíněnému posunu, díky kterému se ocitl na stupních vítězů i Jaroslav Chytil se Škodou 110R, který obsadil krásné třetí místo.
Přesuňme se nyní do kategorie S1, kde závodí vozy vycházející ze sériových aut, které ať už více či méně běžně potkáte na českých silnicích. Povoleny jsou pouze omezené úpravy a tak je tato kategorie velice atraktivní. Ve třídě S1-1600 obsadil po oba dny třetí místo brněnský jezdec Jan Štěpánek s Citroenem Saxo. Ostatně francouzská automobilka drží v této třídě silnou nadvládu, neboť i druhý Ladislav Ázsóth závodí se stejným vozem. Nejinak je tomu i v případě téměř tradičního vítěze Martin Zimáka.
Za zmínku jistě stojí i třída dvoulitrů, kde se však sešli pouze tři závodníci. O diváckou atraktivitu se v sobotu postaral Petr Sytař, který nedobrzdil do jedné z utažených zatáček a doslova prolétl ven z tratě. Vůz naštěstí nebyl nijak drasticky poškozený, podařilo se jej opravit a v neděli si tak Petr odvezl zasloužené druhé místo, když odsunul na bronzovou příčku Viléma Kašpara se Škodou Fabia RS. Suverénem této třídy byl po celý víkend Jaroslav Winter s Hondou Civic Type-R, který získal plný počet bodů za vítězství v obou závodních dnech.
Ve třídě E1-1150 po oba víkendové dny soupeřily pouze dva vozy a to Fiaty 126p. První místo obsadil Pavel Marčák a druhý byl Ondřej Hrdlička. Toto pořadí platilo prosobotu i neděli.
O zajímavé souboje se starali jezdci ve třídě E1-1400, čímž se už přesouváme mezi plnohodnotné závodní speciály. Zde obsadil sobotní třetí místo Jiří Filipín se Suzuki Swift GTi. Ten však v neděli nedokázal držet tempo s Dušanem Maleňákem se Škodou 130LR/H a byl tedy nucen spokojit se s místem čtvrtým, zatímco Maleňák se mohl radovat s medailové pozice. Druhé místo uhájil po oba dny Miloslav Šustr se Škodou Favorit. Vítězství si mezi sebe rozdělili Martin Pleva se Škodou 120S a Anton Sloboda se Škodou 130, protože každý přijel pouze na jeden závodní den. Zatímco Pleva se radoval z vítězství v sobotu, Sloboda si jej vyjezdil v neděli.
Ve třídě E1-1600 dojel po oba dny na třetím místě Vlastimil Sedláček s Hondou Civic. Druhé místo obsadil Milan Hrubý se Škodou FR16 a vítězové se opět prostřídali. V sobotu to byl Vojtěch Macek se Škodou 1500 R, který však v neděli nedojel. Stejně tak jako v sobotu neviděl cíl Viliam Cicák, který si v neděli odvezl vítězství.
E1-2000, tedy vozy s obsahem do dvou litrů si v případě šternberského kopce zaslouží extra pozornost. Především z toho důvodu, že to byla jedna z nejobsazenějších tříd celého závodu. Lze tedy soudit, že o vzájemné souboje s časem nebyla nouze. Dokazují to i změny pořadí v jednotlivých závodních dnech a vlastně i mezi jednotlivými jízdami. Sobotní třetí místo obsadil Milan Boháč, který se však po celý víkend trápil s problémy jeho převodovky. I přesto dokázal držet slušné tempo a navíc kvůli výpadku druhého Václava Fibicha se dokázal v neděli posunout ještě o stupínek výše.Třetí pozici tak uvolnil Petru Davidovi s vozem VW Golf TDi. A jak to bylo na příčce nejvyšší? Tam po celý víkend nedal nikomu prostor Radim Baculík závodící se Škodou Fabia 1.9 Tdi 4x4. V sobotu vyhrál těsným rozdílem tří desetin na druhého Fibicha a v cíli nedělního závodu měl už na druhého Boháče téměř šest sekund.
Ve třídě E2SH startovali pouze dva jezdci Lukáš Muller a Václav Černín s vozem Mitsubishi Lancer EVO IV se kterým zvítězil v obou víkendových dnech.
Ve třídě S2 startovaly stejně jako ve třídě E2SH pouze dva vozy, respektive jen jeden vůz a to KTM X-Bow na kterém se střídalo duo rakouských závodníků Johny Zweimueller a Joanna Madrian. V sobotu byla první Joanna a v neděli Johny Zweimueller.
Hojně obsazená byla i nejsilnější třída "éjedniček", kde jsou k vidění především velmi výkonné, přeplňované japonské speciály značky Mitsubishi, jejichž řidiči často promlouvají i do absolutního pořadí bez rozdílu tříd a skupin. Třetí skončil v sobotu Richard Meixner s Lancerem Evo 8, který se snad nestydí za fakt, že před ním skončila zástupkyně něžného pohlaví ve startovním poli - Veronika Cichá taktéž s Lancerem, specifikace WRC 05 pro níž to byl jistě velký úspěch. Richard však nenechal nic náhodě a v nedělním závodě to Veronice patřičně vrátil a odsunul ji na bronzovou příčku. S nadhledem si celou situaci za sebou kontroloval Karel Stehlík s Mitsubishi Colt, který se stal vítězem po oba závodní dny.
Nyní už se dostáváme k formulovým vozům a dáme přednost těm historickým, tedy skupině HA2. V této třídě s přehledem kraloval Jaroslav Surówka s Metalexem MTX 1-06. Druhý byl po oba víkendové dny Jan Osladil s Metalexem MTX 1-01. Třetí místo neobsadil nikdo protože i v této třídě startovaly pouze dva vozy.
Ve třídě E2/C 1600 bylo pořadí následující. V sobotu zvítězil Aleš mlejnek a za ním Ondřej a Lukáš Váchalové s jejich prototypem Formule Kart Yamaha 1000. V neděli v této třídě startoval Aleš Mlejnek sám a tak měl první místo ve třídě zadarmo i když na mokré trati to byl boj i bez konkurence.
Třídu E2/C 2000 vyhrál Jaroslav Buchar s formulí Van Diemen a to jak v sobotním tak i v nedělním závodě. V sobotu startoval Jaroslav Buchar sám. Konkurence se dočkal až v nedělním závodě a tou konkurencí byl Jan Osladil starší s formulí Delta 2, který však tempu Jaroslava Buchara nestačil.
V nejsilnější třídě E2/C +2000 v sobotu zvítězil osamocený Ferdinand Madrian s Normou M20F. V neděli opět zvítězil Ferdinand Madrian před jezdcem Josefem Hlavinkou s postarší, ale stále krásnou formulí Lotus, kterou jsme dříve mohli vídat v rukou Aleše MMlejnka.
Blížíme se pomalu do finále, pojďme si tedy shrnout deset nejlepších bez rozdílu kategorií. Sobotní desítku uzavíral jíž zmíněný Milan Boháč s Renaultem Clio. V neděli se posunul na příčku osmou a jeho místo tak zastoupil Ivo Holán se Subaru Impreza Sti. Deváté místo obsadil v sobotu Jaroslav Surówka s historickou formulí Mondial MTX 1-06. Ten však nestačil nedělnímu tempu rychlejších jezdců a na jeho pozici se tak posunul Petr David s Golfem TDi. Osmý skončil v sobotu Václav Fibich, který kvůli technickým potížím nedělní závod nedokončil. Sedmé místo obsadil již zmíněný Radim Baculík - vítěz třídy E1-2000, který se v neděli dostal ještě o příčku výš na místo šesté. Tam v sobotu figuroval Ondřej Váchal, který však do nedělního závodu nenastoupil. Sedmé místo po Baculíkovi tedy obsadil nováček seriálu Václav Černín s Mitsubishi Lancer Evo 4. V sobotu pátý Richard Meixner v neděli zrychlil, skončil čtvrtý a porazil tak ve zmíněném souboji Veroniku Cichou, která byla v sobotu třetí a v neděli "až" pátá. Čtvrtý skončil v sobotním závodě Aleš Mlejnek s Formulí Gloria C8F. Ten však neponechal nicnáhodě a v neděli si vystoupil na druhý stupeň podia a porazil i výrazně silnější vůz v podobě Normy M20F Ferdinanda Madriana, který skončil třetí a pohoršil si tak oproti sobotním jízdám o jednu pozici. A kdo že byl tím absolutně nejrychlejším? Byl to již zmíněný Karel Stehlík, který dokázal se svým Mitsubishi porazit jak své přímé protivníky, tak i všechny formulové prototypy a odvezl si ze Šternberku plný počet bodů.
I přesto, že se v rámci seriálu Maverick Rescue Euro Cup závodilo na této trati úplně poprvé, měli organizátoři vše zvládnuté na výbornou. Jediné co však nemohli ovlivnit bylo počasí, které ačkoliv v sobotu bylo slunečné a letní, v neděli se pokazilo a prakticky celé dopoledne propršelo. Odpoledne však začalo opět vykukovat sluníčko a trať začala v některých místech osychat a tak se opět ve většině případů nazouvaly suché gumy a začalo se opět zrychlovat. Velký dík patří jak organizátorům za perfektní zabezpečení tratě tak i jezdcům za toleranci při občasném čekání na úklid tratě a vzorné chování v depu. Těšíme se opět naviděnou na dalším závodě v šumperském Bratrušově o víkendu 16-18.8.2013.
Foto: David Grus