Review 1. Memoriál Ámose Krejčího 18.-19. 05. 2013 Brno-Kohoutovice
První ročník znovuzrozené tradice závodů do vrchu v brněnských ulicích je za námi. O uplynulém víkendu se odjel již druhý podnik letošního seriálu Maverick Rescue Euro Cup pod názvem I. Memoriál Ámose Krejčího Brno - Kohoutovice. I přes zpočátku nepříznivě vypadající mokrou trať při sobotních ranních jízdách vyšlo počasí na výbornou a tak není divu, že se sjela celá sedmdesátka jezdců pokořit novou trať.
A jak dopadlo pořadí? Na to se podíváme v následujících řádcích. Začněme již tradičně historickými vozy. V nejslabší třídě do 1300ccm kraloval po oba dny Roman Dokoupil s velmi rychlou Škodou 130RS. Ten se suverénním náskokem, který v součtu obou jízd dosahoval hodnoty kolem 15ti sekund obsadil příčku nejvyšší. Druhý skončil v sobotu Otakar Teyschl s vozem Morris Mini Britax - Cooper a třetí dojel slovenský jezdec Ján Mesároš se Škodou 120S. Teyschl se však nedělního závodu nezúčastnil tak se na druhou příčku posunul zmíněný Ján Mesároš a třetí místo obsadil Ondřej Chytil s vozem Škoda 120L. V silnější dvoulitrové třídě vystoupil v sobotu na příčku nejvyšší Jiří Smutný s překrásnou historickou Alfou Romeo Giuilia GT. Druhý skončil Martin Chytil se Škodou 120S a třetí Jaroslav Chytil se Škodou 110R. I zde doznalo nedělní pořadí značných změn. Jiří Smutný nedělní závod již neabsolvoval a tak se Chytilovi posunuli o příčku výše. Martin na tu nejvyšší a Jaroslav těsně za ním na druhou. Polepšil si i Jan Šikuta s BMW 318is E30, který ze sobotního čtvrtého místa poskočil na nědělní třetí.
Nahlédněme nyní už mezi soudobé automobily a konkrétně mezi ty, které mají povoleno jen minimum úprav, tedy kategorii S1. Ve třídě do 1600ccm obsadil v sobotu třetí příčku Jakub Sytař s Opelem Corsa. V neděli se však před něj probojoval František Valentík s Toyotou Celica, který si tak odvezl bronz. Druhý skončil po oba dny Jan Štěpánek, který vodil po kohoutovickém kopci velmi rychlý Citroen Saxo. S vozem stejné francouzské automobilky skončil i známý jezdec a "starý mazák" Martin Zimák, který měl náskok na druhého Štěpánka více jak čtvrt minuty.
Ve dvoulitrové třídě to byl tentokrát souboj pouze dvou mužů, přičemž oba pilotovali Škodu Fabii RS. Vítězně však z tohoto souboje vyšel po oba závodní dny Vilém Kašpar, který nechal za sebou svého soupeře Filipa Cakla.
Přesuneme-li se do kategorie plnohodnotných závoďáků, přesněji do třídy E1-1150, najdeme tam partu "maluchářů", kteří jezdí všichni s vozy Fiat 126. Třetí místo zde obsadil Ondřej Hrdlička, který stejně jako další dva jezdí za tým HM Motorsport. Druhý skončil Pavel Marčák a vítězem po oba dny se stal Tibor Landl, se kterým můžete také očekávat rozhovor.
Ve třídě čtrnástistovek se pořadí měnilo téměř každou jízdou. V sobotním závodě skončil třetí Bronislav
Stejskal se Škodou Felicia RRC. Ten se však nedělního závodu nezúčastnil a tak se ze sobotního čtvrtého posunul na stupně vítězů i Dušan Maleňák se Škodou 130 LR/H. Stříbrno příčku si vyjel v sobotu Radek Vlašaný se Škodou Favorit Pick-up, který jen těsně zaostával za Petrem Šrahůlkem se Škodou 130RS. V neděli bohužel kvůli technickým problémům musel Petr Šrahůlek odstoupit ze závodu a tak měl Radek volnou cestu k vítězství. Do nedělního závodu nastoupil také Milan Zelený se Škodou 130LR/H, který si vyjel krásnou druhou pozici.
Bez povšimnutí nesmí zůstat ani třída E1-1600, kde narozdíl od předchozí třídy, kde jeli téměř všichni jezdci s vozy Škoda, byly zastoupeny i jiné automobilové značky. V sobotu třetí Vlastimil Sedláček závodí s Hondou Civic. Druhý Viliam Cicák s Citroenem Saxo a vítězem se stal Milan Hrubý se Škodou Fabia. Ten však nedělní závod neabsolvoval a pořadí tak bylo následující: Třetí skončila zástupkyně něžného pohlaví ve startovním poli Martina Zoufalá se Škodou Felicia. Na druhé místo se posunul Vlastimil Sedláček a vítězem se stal Viliam Cicák.
Třída E1-2000 hostí početnou skupinu dvoulitrových závodních vozů, jejichž výkon již dosahuje mnohdy i dalece přes 200 koní. A jak dopadlo pořadí mezi těmito ostrými "závoďáky"? Třetí skončil v sobotním závodě brněnský jezdec Jan Eliáš se Škodou Octavií, druhý skončil Stanislav Firtl ml., který jezdí také s octavií, ale s motorem TDi. Vítězem se stal místní matador Václav Fibich, který v sobotu vyhrál dokonce o více jak 10 sekund v součtu obou jízd. Nedělní pořadí bylo dosti podobné, s tím rozdílem, že na třetí místo se probojoval Petr Řehoř s další Octavií, který tak odsunul Eliáše těsně pod stupně vítězů.
Zajímavou podívanou nabídli divákům v průběhu sobotních jízd také překoňované japonské speciály. Přesněji Lancer EVO V, který pilotoval sobotní vítěz kategorie E1+2000 Martin Zeman. Druhý skončil s Lancerem WRC 05 Jiří Špalek a třetí místo obsadil Dušan Doseděl se Subaru Impreza WRX Sti. Špalek a Zeman se však nedělního závodu nezúčastnili z důvodu příprav na ME ve Šternberku, které se jede již příští týden. Nedělní pořadí tedy bylo následující: Vítězem se stal již zmíněný Dušan Doseděl a za ním s poměrně velkým odstupem dojel Michal Kretz se Škodou Fabia.
Kategorie S2 hostila dvojici rakouských závodníků s rakouským strojem KTM X-Bow a slovenského Milana Rýzka s Toyotou Buggy Orca 01. Ten se obsadil sobotní třetí místo. Druhý skončil Johnny Zweimueller a první Mayor Adolf Kottan Junior, oba na zmíněném KTM X-bow. V neděli však do zmíněného vozu nastoupil místo Johnnyho Zweimuellera Radovan Táborský, který bohužel hned v prvním ranním tréninku havaroval a poškodil tak vůz natolik, že už s ním nebylo možné závodit. Vzhledem k pouze sobotní účasti Milana Rýzka tak zůstala kategorie S2 pro nedělní závody prázdná.
Přesuňme se nyní mezi vozy bez střechy nad hlavou, tedy mezi ryzí formulové prototypy. Zde ve třídě E2/C - 1600 kraloval po celý víkend známý jezdec Aleš Mlejnek s formulí Gloria C8F. Za ním bojovali mezi sebou bratři Váchalovi s Formulí Kart Yamaha 1000. V sobotu byl rychlejší Ondřej, v neděli to byl zase Lukáš. Oba si tak navzájem vystřídali v průběhu víkendu druhé a třetí místo.
A jak vypadalo absolutní pořadí bez rozdílu tříd a skupin? V sobotu obsadil třetí místo právě zmíněný Aleš Mlejnek s Glorií. Před ním dojel Martin Zeman, který se tak se svým Lancerem stal nejrychlejším plechovým vozem sobotního závodu. Sladké vítězství si pro sebe urval rakouský jezdec Ferdinand Madrian s Normou M20F. Ten však kvůli technickým potížím nedělní závodní jízdy neabsolvoval, stejně tak jako Martin Zeman, který sice jak jsme se dozvěděli neměl technické problémy, ale šetřil síly na Šternberk. Na absolutní vítězství se tedy v nedělním závodě probojoval Aleš Mlejnek, druhý skončil Lukáš Váchal a obrovským úspěchem bylo pro Václava Fibicha absolutní třetí místo a zároveň tedy opět nejrychlejší auto se střechou nad hlavou.
Gratulujeme všem vítězům a těšíme se naviděnou opět na dalších závodech 29.-30.6 ve Šternberku.
Foto: Martin Blahák, David Grus