Rozhovor s jezdcem Martinem Zimákem po závodě na 1.Bratrušovských serpentinách
Text: David Kárný, Foto: Zdeněk Doležel, Video: HM motorsport
Dalším, koho jsme vyzpovídali je mladý talentovaný jezdec Martin Zimák závodící s velmi rychlým Citroenem Saxo.
Martine, jak ses vlastně dostal k závodům do vrchu?
K závodům jsem se dostal ve třinácti letech, kdy jsem začal jezdit automobilové slalomy. Ještě předtím jsem jezdil motokáry, ale poté, co jsem dovršil potřebného věku pro to, abych mohl jezdit auta, byla to jasná volba. Provoz nějakého víceméně sériového auta totiž vyšel výrazně levněji než motokáry a zároveň už v tomhle útlém věku jsem v tom viděl větši budoucnost než v motokárách. Pořídili jsme teda auto a tak jsem se postupně dostal k závodům do vrchu.
A s čím vším jsi už závodil?
Začínal jsem s Peugeotem 205, ale byl jsem v nevýhodě oproti konkurenci, protože jsem jezdil s motorem o obsahu 1.4 v kategorii šestnáctistovek. Konkurovat jsem tam mohl pouze když pršelo, jinak jsem jim bohužel nestačil. Po dvou letech jsme pak pořídili Toyotu Celicu 1.6, s čímž už to mělo být lepší držet krok s konkurencí, což se také osvědčilo. Jediný problém byla dlouhá převodovka, to jsme ale řešili menšíma kolama. Následně se Toyota odstavila, jezdil jsem pak s Peugeotem 106 jak slalomy, tak i závody do vrchu. V roce 2005 jsem měl první větší havárku, šel jsem tehdy asi pětkrát přes střechu, což byla taková moje první nepříjemná zkušennost s motorsportem. Od té doby musím říct, že se naštěstí nic vážného nestalo.
A jak ses dostal k tvému současnému autu Citroen Saxo?
No, původně jsem koupil Peugeot 106 rallye, z čehož jsme chtěli stavět závodničku, ale nakonec jsem se domluvil s teamem GX Tuning z Banske Bystrice a jezdil jsem za ně se Saxem, což následně mělo i velký podíl na ceně vozu, že mi jej následně nechali s výraznou slevou. Dál jsem pak jezdil za BP Autosport, SVC Motorsport Náchod, Steelmet team a letos jedu za KV Motorsport team.
Pojďme se už podívat sem na závody v Bratrušově, jak se ti tahle trať líbí?
Líbí se mi moc, je rychlá s technickými pasážemi, což mi vyhovuje a navíc jsem tady jezdil už před osmi lety a tak jsem sem přijel zavzpomínat na útlé mládi a strávit hezkou neděli s přáteli.
A co říkáš na organizaci závodu?
Organizace je určitě v pohodě, všechno funguje bezproblémově, tak jak má.
A jaké jsou tvé plány do budoucna?
Plánů je hrozně moc, ale všechno se to odvíjí od financí. Začali jsme s výstavbou nového motoru, chtěli bychom postavit novou závodničku, ale uvidíme jak to dopadne, jak jsem řekl, vše se odvíjí od financí a může se taky stát, že nakonec budu příští rok rád, když vyjedu s tím co mám.